RUBRIEK: Aansluiten
Wij willen graag aansluiten, maar hebben nog een technische vraag.
FiberRevolution! monteert de glasvezel in uw meterkast en installeert een modem met UTP poorten waar uw bestaande bekabeling op aangekoppeld kan worden. Wij adviseren eventuele aanpassingen (telefonie, internet, hosting, etc.) binnen het pand te laten verzorgen door uw installateur of ICT leverancier. Mocht uw installateur technische vragen hebben dan graag per e-mail naar: info@fiberrevolution.nl.
Wat zit er standaard in onze glasvezel aansluiting?
Elke aansluiting bestaat uit:
- 50, 100 of 250 Mbps ethernet capaciteit;
- 2 vezels waarvan 1 belicht
- 1-op-1: up- en download snelheid gelijk via ongedeelde verbinding;
- glasvezel modem incl. 4 UTP poorten;
- 7 x 24 uur monitoring;
- 5 x 10 telefonische support;
- connectie met een of meer neutrale marktplaats(en);
- beschikbaarheid van 99,90 %
- 1 loket: de Glasvezelcoördinator
Kan ik ook meer bandbreedte krijgen of bijvoorbeeld een dark fiber?
Ja, dit kan. Wij verzoeken u hiervoor contact met ons op te nemen: info@fiberrevolution.nl of de Glasvezelcoördinator.
Wij wensen geen gebruik te maken van automatische incasso, kan dit?
Indien men geen automatische incasso wenst, geldt een toeslag van 5% over de factuurwaarde. De facturatie verloopt maandelijks vooraf middels een e-factuur. Het bedrag wordt per automatische incasso in de eerste week van de maand van de rekening afgeschreven.
Wie is eigenaar van het glasvezel modem?
FiberRevolution! is en blijft eigenaar van het glasvezel modem en geeft het in bruikleen. Na een aantal jaren zal FiberRevolution! het modem vervangen zodat u weer over de nieuwste techniek beschikt.
Is het ook mogelijk om alleen de glasvezelkabel aan te laten leggen, maar nog geen gebruik/activatie te maken van de aansluiting (dus geen maandelijkse aansluitkosten)?
Dit is mogelijk. Het is wel de bedoeling om de verbinding binnen 12 maanden na oplevering alsnog actief te maken. Na het verstrijken van 12 maanden ontvangt u automatisch onze maandelijkse factuur.
Hoe sluit ik mijn huidige bedrijfsnetwerk aan op glasvezel?
Er wordt standaard een glasvezel modem/switch in uw meterkast gemonteerd. Tot en met dit modem wordt de installatie door FiberRevolution! verzorgd. Vanaf de switch/modem is de aansluiting uw eigen verantwoordelijkheid. Minimaal 1 UTP-kabel van het interne netwerk wordt aangesloten op het glasvezel modem door middel van een RJ45 plug. Deze wordt met het netwerk verbonden op eigen actieve apparatuur (bijvoorbeeld een router).
Is een FiberRevolution! aansluiting t.o.v. ADSL voordelig?
Een aansluiting op ons glasvezelnetwerk is in verhouding tot ADSL meestal iets duurder, maar met glasvezel krijg je veel meer bandbreedte en snelheid, ben je klaar voor de toekomst en kan men soms fors op de ICT kosten besparen. Daarom is het voor de meeste bedrijven interessant om mee te doen. Extra voordelen: supersnelle up/download snelheid, nieuwe mogelijkheden van werken (innovatie) en kostenbesparingen. Maakt u gebruik van SDSL verbindingen en/of huurlijnen dan is het zo goed als zeker dat u goedkoper uit bent met glasvezel.
Is een straalverbinding voor mij niet handiger ?
Een straalverbinding levert ook een redelijke bandbreedte, maar vaak niet de gewenste continuïteit. De zend- en ontvangstapparatuur moeten altijd in elkaars ‘zicht’ geplaatst worden. Indien er sprake is van slecht zicht (mist, sneeuw, bomen, etc) heeft dit direct nadelige invloed op de snelheid en bandbreedte (packetloss). Een straalverbinding wordt daarom vaak als tijdelijke oplossing gehanteerd totdat glasvezel mogelijk is of daar ingezet waar het graaf tracé extreem lang of moeilijk is (bijv. stad).
RUBRIEK: Diensten
Zit er standaard Internet op mijn glasvezel verbinding?
Neen, uw aansluiting wordt zonder diensten opgeleverd. De dienst Internet Access dient u dus zelf in te kopen bij een Service Provider. De reden hiervan is dat het netwerk geheel open is en dat er daarom niet automatisch diensten bijgeleverd worden. Elke Service Provider is welkom.
Hoe kan ik diensten kiezen?
U wordt middels uw FiberRevolution! glasvezelaansluiting automatisch verbonden met een of meerdere marktplaats(en). Op deze marktplaatsen (zie het als een soort digitale etalage) hebt u vrije keuze om de voor u meest waardevolle ISP (dienstenleverancier) cq dienst te kiezen. Oriënteert u zich goed door bijvoorbeeld een aantal verschillende offertes aan te vragen en goed te vergelijken. Natuurlijk kunt u ook terecht bij lokale ICT leveranciers, zij staan klaar om u te helpen met technische zaken en kunnen vaak ook diensten leveren.
Uit welke aanbieders kan ik kiezen?
FiberRevolution! is een 100% open netwerk, uw aansluiting wordt automatisch verbonden met een neutrale marktplaats. Op deze digitale markplaats zijn vele gespecialiseerde Service Providers (ISPs) te vinden die een groot scala aan digitale diensten leveren. Internet (Access) wordt standaard niet meegeleverd door FiberRevolution! en is een dienst die u bij een gespecialiseerde Service Provider afneemt.
Welke diensten kan ik kiezen?
Er zijn vele diensten verkrijgbaar op de marktplaats. De leveranciers opereren vaak landelijk. Indien u diensten wilt blijven afnemen van uw huidige leverancier maak dat dan tijdig kenbaar en verzoek de dienstenleverancier deze dienst voortaan via de betreffende marktplaats te leveren. Uw vaste eigen leverancier/adviseur voor ICT-zaken kan u helpen met advies, de aansluiting op uw eigen specifieke bedrijfssituatie en de keuze voor een bepaalde leverancier. Ook diensten van lokale ICT ondernemingen worden aangeboden op uw glasvezel verbinding. De volgende diensten worden doorgaans veel door bedrijven afgenomen:
- Internet (desgewenst met spam-/virusbeveiliging, e-mail, webhosting etc.)
- VoIP telefonie
- VPN verbindingen
- Beveiliging: camera systemen, bewegingsmelders, etc
- Zorgsystemen
- TV signaal
- Serious Gaming toepassingen
- Online werkplek (Office365, Google Docs)
- Video conferencing
- Cloud toepassingen
- Automatiseringsoplossingen zoals: hosting, online backup, etcetera
RUBRIEK: Wat is glasvezel?
Wat is glasvezel?
Onder Glasvezel worden flexibele vezels verstaan die onder verhitting geëxtrudeerd worden uit een staaf optisch zeer helder glas. De vezels zijn in het algemeen dunner dan een mensenhaar (minder dan 10 µm) en er kunnen aaneengesloten lengtes bereikt worden tot wel 12 km! Deze glasvezels worden van een beschermende kunststoflaag voorzien en vervolgens gebundeld in aantallen van tientallen tot honderden vezels terwijl de eindproducten relatief dun en flexibel blijven.
Glasvezel wordt in de telecommunicatie toegepast om door middel van laserlicht signalen over te dragen. Bij toepassing van licht voor het transport van informatie, kan de bandbreedte ofwel de hoeveelheid informatie die per tijdseenheid getransporteerd wordt, tot zeer hoge waardes worden opgevoerd. Het huidige record zit in de buurt van de Petabits per seconde, dat is een 1 met 15 nullen! Het resultaat hiervan is dat er over één glasvezel veel meer breedband diensten verzorgd kunnen worden dan met koper mogelijk is. De kosten van glasvezel als drager zullen dus over een groter aantal diensten verdeeld kunnen worden en daardoor per dienst lager uitvallen. Door dit alles én door de lange levensduur van de glasvezelkabel is een glasvezelnetwerk zeer toekomstvast.
Is ADSL goed vergelijkbaar met glasvezel?
ADSL en glasvezel zijn juist niet goed vergelijkbaar. ADSL (of SDSL) is een dataverbinding over een ouderwetse telefoonlijn van koper door middel van elektrische signalen, waarbij men slechts een beperkte bandbreedte beschikbaar heeft. Glasvezel kent veel hogere bandbreedtes en werkt op basis van laserlicht en is daarom toekomstvaster. Bovendien is de bandbreedte bij ADSL asymmetrisch dat wil zeggen dat de downloadsnelheid groter is dan de uploadsnelheid. Meestal zit hier een factor 10 tussen terwijl deze snelheden bij glasvezel gelijk zijn. Hoewel men de bandbreedtes over koper d.m.v. nieuwe technieken probeert op te krikken is dit nog maar beperkt mogelijk. Het is de verwachting dat dit voor de meeste oganisaties in de toekomst niet zal volstaan.
In onderstaande tabel treft u een beknopt overzicht van de belangrijkste verschillen aan.
Kenmerken |
ADSL / SDSL |
Glasvezel |
Transport signaal |
electrisch |
licht |
Bandbreedte |
2-12 / 10-30 Mbps |
50 tot 1.000 Mbps |
Download snelheid |
relatief snel |
zeer snel |
Upload snelheid |
langzaam |
zeer snel |
Overboeking |
Ja / nee |
nee |
Gedeelde verbinding |
1:20 / 1:1 |
1:1 |
Gem. prijs per Mbps |
hoog |
laag |
Aansluitprijs per maand |
laag / hoog |
midden |
Openheid diensten |
laag |
hoog |
Internet |
inclusief |
exclusief |
Waarom wordt Internet niet standaard meegeleverd?
Een glasvezelverbinding levert een 1:1 beschikbare maximale ethernet capaciteit van uw bedrijf tot aan de Amsix markplaats, zonder Internet. Standaard wordt de dienst Internet Access (toegang tot het Internet ofwel Internet) dus niet meegeleverd. Het argument hiervoor is dat u hierdoor een geheel vrije keuze heeft. U kunt Internet Access bij een groot aantal verschillende Service Providers afnemen. Hierdoor bent u dus niet gebonden aan één ISP, maar heeft u optimale keuzevrijheid.
Hoeveel bandbreedte heeft men nodig?
Het is moeilijk te voorspellen hoeveel bandbreedte een bedrijf of instelling precies nodig heeft en dit kan per organisatie sterk variëren. Gesteld kan worden dat naarmate de bedrijfsprocessen intensiever gebruik maken van het internet men meer behoefte heeft aan bandbreedte. Het werken met grote files (bijv. CAD tekeningen), veel foto- en filmmateriaal, live video beelden en webshops vergen in de regel een hoge tot zeer hoge bandbreedte. Ook indien men veel met cloud-diensten werkt, is een grote bandbreedte essentieel. Glasvezel van FiberRevolution! kan zo goed als onbeperkte bandbreedte leveren en kan dus optimaal meegroeien met de toekomstige breedband behoefte van uw bedrijf. In de tabel hieronder is een indicatief overzicht van vereiste bandbreedtes gegeven.
Bandbreedte |
Cloud |
Telefonie |
Data opslag |
Camera |
Internet |
Grote files |
50 Mbps |
weinig |
weinig |
weinig data |
enkele |
normaal |
neen |
100 Mbps |
veel |
veel |
veel data |
meerdere |
normaal |
ja |
250 Mbps |
zeer veel |
zeer veel |
veel data |
vele |
veel |
ja |
Hoe lang duurt de aanleg van een glasvezel netwerk?
Het gehele implementatietraject kent meerdere stappen. Het vooronderzoek duurt ca. 2 a 6 weken. Daarna start de vraagbundeling waarbij individuele bedrijven worden geïnformeerd en de mogelijkheid geboden wordt om zich in te schrijven. Tijdens deze fase worden vragen beantwoord en een glasvezel voorlichtingsavond georganiseerd. De vraagbundeling duurt ongeveer 3 tot 9 weken. Zodra er voldoende inschrijvingen zijn, worden de voorbereidingen gedaan en direct daarop wordt gestart met de aanleg. Afhankelijk van de grootte van het netwerk duurt de aanleg gemiddeld tussen de 8 en 22 weken. In totaal is de doorloopperiode 13 tot 35 weken.
Hoe ziet het netwerk er uit?
Om (op termijn) alle panden met de buitenwereld te kunnen verbinden moet lokaal gegraven worden om het kabelnetwerk aan te leggen. Om ervoor zorg te dragen dat elk bedrijf op termijn makkelijk, snel en zonder verdere overlast kan aansluiten, wordt in alle straten een mantelbuis aangelegd. Organisaties die bij de start van het netwerk meedoen, kunnen flink besparen op de eenmalige aansluitkosten. Op een later tijdstip aansluiten kan ook op eenvoudige wijze, maar zal duurder uitvallen.
RUBRIEK: Open Netwerk
Waarom is een open netwerk belangrijk?
Een open netwerk garandeert optimale keuzevrijheid. Waar men bij een ouderwetse ADSL verbinding weinig keuze had en alle diensten afgenomen moesten worden van dezelfde leverancier, is dit bij een open netwerk niet het geval. Omdat er geen gedwongen winkelnering is, kan men kiezen uit een groot aantal verschillende dienstenleveranciers (Internet Service Providers of ISP). Omdat er op een open netwerk sprake is van concurrentie is men vaak goedkoper uit.
In welke mate is het FiberRevolution! netwerk open?
De mate waarin een netwerk open is kent vele definities. Volledige 100% openheid is misschien een utopie. FiberRevolution! stelt dat een netwerk open is indien elk aangesloten bedrijf vrij kan kiezen welke dienst(en) hij bij welke Service Provider afneemt en iedere ISP (dienstverlener) onder dezelfde condities toegang krijgt tot de aangesloten bedrijven. Er zijn geen technische en/of kosten drempels.
Wat betekent dit voor de Provider?
Normaal gesproken betaalt een ISP transportkosten of VLAN kosten om het signaal over een ‘vreemd’ netwerk te leveren. Deze kosten worden in de prijs van iedere dienst versleuteld en zijn niet zichtbaar voor de eindklant, maar verhogen de prijs wel! Iedere klant betaalt dus indirect. FiberRevolution! doet het anders: het signaal van elke klant wordt automatisch afgeleverd op een marktplaats (bijv. Ndix, RIX, Efx of Amsix), waar zich veel SPs bevinden. De klant kan vrij kiezen en de ISP behoeft geen transportkosten te betalen. Daarom hoeft de ISP deze transportkosten ook niet door te belasten aan de klant. De kosten voor technisch inkoppelen zijn kostprijs gerelateerd en voor elke ISP hetzelfde.
RUBRIEK: FiberRevolution!
Wie zitten er achter het FiberRevolution! initiatief?
FiberRevolution! is opgezet door een aantal Telecom en IT veteranen. Wij geloven in open netwerken, transparant samenwerken en het delen van succes. De telecommarkt kenmerkt zich historisch door monopolie-denken, een relatief laag serviceniveau en hoge kosten. Afgelopen jaren stelden ondernemers ons de volgende vragen: Waarom heb ik geen vrije keuze ? Waarom moet ik veel meer betalen voor iets meer bandbreedte ? Waarom kan ik niet een andere ISP dienst afnemen ? Waarom is een klant vaak slechts een contractnummer ? Waarom is de service zo laag ? De nieuwe wereld is transparant, scherp geprijsd en open. De experts achter FiberRevolution! geloven dat de BV Nederland beter af is bij open en eerlijk glasvezel. Open glasvezel is volgens experts het meest toekomstvaste platform voor innovatie! FiberRevolution Nederland BV is te bereiken via:
- email: info@fiberrevolution.nl
- telefoon: 088-0882688 (gratis)
- website: www.fiberrevolution.nl
Wie zijn de partners van FiberRevolution!?
FiberRevolution! legt binnen Nederland hoogwaardige zakelijke glasvezel netwerken aan met een zeer hoge betrouwbaarheid. Door goede samenwerking met verschillende gerenomeerde en kwaliteitsgedreven partners zijn wij in staat om hoogwaardige glasnetten aan te leggen en kundig te beheren. Wij leggen netwerken aan voor een minimale periode van 30 jaar en gaan daarom voor kwaliteit, professionaliteit en continuïteit. Onze partners begrijpen dit en leveren hun bijdrage in financieel, technisch of support opzicht.
Hoe kan het dat FiberRevolution! zo veel goedkoper is dan de rest?
De basis gedachte van het FiberRevolution! concept is de coöperatieve grondslag. Wij geloven in gezamenlijk succes door waar mogelijk kosten te delen. Door de gebiedsdekkende opzet van het netwerk en de slimme, kleine organisatie met lage overheadkosten kunnen de prijzen laag blijven. Bij meer deelname gaat het maandelijks aansluittarief voor de eerste dalen met maximaal 30%. De prijzen bij hogere bandbreedte kennen geen hockeystick-effect en zijn dus ook zeer scherp. Wij geloven in eerlijk glasvezel zonder poespas.
Welke kosten komen er nog bij?
Naast de eenmalige- en maandelijkse kosten voor uw glasvezelaansluiting komen nog de kosten voor afname van diensten. Internet (ook wel Internet Access) wordt standaard niet meegeleverd en is een dienst die u bij een ISP kunt afnemen.
Hoe werkt de FiberRevolution! staffelkorting?
Het vaste maandtarief (vastrecht) van de aangesloten ondernemers ontvangen bij meer deelname automatisch een korting oplopend tot 30%. Zodra het netwerk wordt aangelegd maakt FiberRevolution bekend welke staffel voor het lokale netwerk zal gelden. De maximale korting van 30% zal gerealiseerd worden indien circa 60% van de gevestigde bedrijven op het glasvezelnetwerk zijn aangesloten. Jaarlijks wordt op 1 november vastgesteld welke staffel van toepassing is en deze korting wordt dan per volgende januari gehanteerd. Nb indien men later aansluit zal men eerst eenzelfde periode de initiële prijs betalen om daarna de staffelkorting te krijgen (anciënniteit principe).
Kan het maandtarief ook omhoog gaan?
Het maandtarief (vastrecht) zal uitsluitend worden aangepast aan de inflatie op basis van de CBS index cijfers voor de consumentenmarkt. Wel gaat de maandelijkse aansluittarief voor alle aansluitingen gegarandeerd naar beneden bij meer deelname: van 5% naar 15% naar 22,5 % tot maximaal 30% korting. Bij de start wordt vastgelegd bij hoeveel aansluitingen welke korting geldt. Theoretisch gezien kan men terugvallen in een lagere kortingschijf indien er bedrijven stoppen met glasvezel of als er betalingsproblemen zijn. In de praktijk zal dit naar verwachting niet snel gebeuren.
Kan FiberRevolution! in de toekomst door een andere partij overgenomen worden?
De opzet van FiberRevolution! is om de door haar gerealiseerde glasvezelnetwerken voor een zeer lange periode te beheren. Niemand weet wat de toekomst brengt, maar onze grondhouding en doelstelling zijn gebaseerd op onze overtuiging dat glasvezel netwerken voor minimaal 30 jaar gebouwd en geëxploiteerd worden.
Waarom heeft FiberRevolution! de gratis Glasvezel App uitgebracht?
De telecom markt kenmerkt zich over het algemeen niet in heldere en/of eerlijke informatieverstrekking. Regelmatig wordt men geconfronteerd met kleine lettertjes, afkortingen/technische termen en/of bel-scripts bij callcenters. Vanuit onze frustratie hierover hebben wij de gratis Glasvezel App in 2013 gelanceerd. De App dient als platform om nieuws en informatie over glasvezel te lezen en te delen. Onafhankelijke informatie in normaal Nederlands en belangrijke vragen rondom glasvezel die men zich zou moeten stellen. Komende jaren zullen meer functionaliteiten binnen de App worden toegevoegd. De App voor Apple iPad of iPhone vindt u hier. De Android versie is in Maart 2014 gelanceerd, deze vind u hier.
Voldoet FiberRevolution! aan de wet- en regelgeving?
Ja, FiberRevolution! voldoet aan alle wet- en regelgeving. FiberRevolution! is geregistreerd bij ACM Agentschap Telecom (voorheen Opta) en voldoet aan gestelde regelgeving. Door een jaarlijkse audit door een externe partij wordt de kwaliteit van onze dienstverlening en onze processen bovendien geëvalueerd. Ook op financieel en technisch vlak streeft FiberRevolution! de hoogste standaarden na. Wij hanteren een vervangingsbeleid als gevolg waarvan actieve apparatuur iedere 5 a 7 jaar automatisch vervangen wordt zodat deze aan de laatste stand der techniek blijft voldoen. Om de continuïteit van het netwerk te kunnen garanderen, zijn met onze partners heldere SLA afspraken gemaakt. Verder organiseert FiberRevolution! jaarlijks een gebruikersdag, waar vertegenwoordigers van lokale netwerken meepraten over de FiberRevolution! koers.
Waarom doet FiberRevolution! alleen zakelijke netwerken en niet FttH ?
Het grote gevecht tussen kabelaars (Ziggo en UPC) en KPN/Reggefiber gaat ook de komende jaren om de huiskamer. KPN zet naast de bouw van het 4G netwerk voor mobiel internet haar geld in op het verglazen van de 7,5 miljoen woningen. De concurrentie tussen de kabel (coax, tv signaal) en telefoonlijn (ADSL) is heftig: KPN verliest jaarlijks vele abonnees omdat die inmiddels ook kunnen bellen over de kabel waarover ze bovendien meer internet bandbreedte kunnen krijgen. Dit is de voornaamste reden dat KPN middels Reggefiber enkele jaren geleden heeft besloten haar investeringen in te zetten op FttH: behoud en weer terugwinnen van de consument. Helaas maakt tot nu toe om allerlei redenen slechts een fractie van de aangesloten huizen gebruik van hun glasvezelaansluiting. Bedrijven hebben meestal geen kabelaansluiting en zijn in het algemeen ver gelegen van de wijkcentrale. Hierdoor hebben juist bedrijven beschikking over een bedroevend lage bandbreedte en schreeuwen zij steeds vaker om een oplossing. Dat is de reden dat FiberRevolution! zich richt op de zakelijke markt.
Kan ik op de hoogte worden gehouden via email?
Op de lokale glasvezel website kunt u het contactformulier invullen en aangeven dat u per e-mail onze periodieke nieuwsbrief wilt ontvangen. We zullen u dan regelmatig op de hoogte houden.
Ik heb nog een aantal vragen, waar kan ik terecht?
U kunt meer informatie ontvangen door ons te mailen of bellen:
- email: info@glasnetheemskerk.nl
- telefoon: 088-0882688 (gratis)